vrijdag, oktober 01, 2004

Als ik Bos was, zou ik morgen het volgende zeggen

<<< komt allen >>>
"Beste mensen,

ik ben blij dat jullie met zovelen hier zijn. Ik ben treurig dat het nodig is. Laat ik echter het volgende meteen duidelijk maken. Ook met de PvdA in de regering waren er vreselijke dingen gebeurd, en wellicht hadden jullie hier dan zonder mij toch gestaan. Ik maak me wat dat betreft geen illusies.
Ik sta hier niet omdat ik tegen bezuigingen ben, tegen ingrepen, tegen nieuwe plannen. Ik sta hier wél omdat die bezuinigingen op angst zijn gebaseerd. Plannen, anti-plannen zijn die geld moeten opleveren in plaats van vooruitgang. Ingrepen worden voorgesteld om een dogmatische norm te eerbiedigen.
Zalm zal het allemaal worst wezen als het maar een kleiner tekort oplevert. Zoals de Nederlandse Zalmnorm Kok2 in zijn greep had, zo wordt nu de Europeesche Zalmnorm JanPeter2 noodlottig. Nee ik moet zeggen: Jullie noodlottig.

Dit kabinet heeft alleen oog voor de kosten en niet naar de baten. Dit kabinet biedt geen vooruitzicht op een acceptabele zorg, maar op een betaalbare. Dit kabinet biedt geen acceptable maar een betaalbare oude dag. Dit kabinet streeft niet naar een voorbeeldig onderwijs, maar mikt op een betaalbaar onderwijs. Het enige voorbeeldige aan dit kabinet is dat we het braaftste jongetje in klas zijn.

Vooruitzicht op een sociale samenleving ontbreekt, een samenleveing die niet wordt gedomineerd door grootkapitaal, criminelen, ontspoorden en illegalen. Een samenleving, waar iedereen ertoe doet en waar ieder zijn bijdrage levert. Het kabinet hakt en kapt, streept en schrapt. De samenleving glijdt verder af, wordt uiteen gespeeld.

Mensen, om alles bij het oude te laten is ook niet onze oplossing. Er zijn inderdaad fundamentele ingrepen nodig. Die zullen ieder hard treffen, maar ook iets nieuws opleveren. Als we een beter onderwijs willen, zullen we daar wat voor over moeten hebben, als we een zorgzame oude dag willen, zullen we daar voor moeten willen bijdragen. Rijk en arm, Rijk en Burgers, Werkgevers en werknemers. Samen de schouders eronder, samen ons opmaken voor een nieuwe toekomst. Samen sterk. De PvdA gaat voorop in de strijd, rekent zich niet rijk, maar werkt aan de toekomst en daagt iedereen uit mee te helpen.

Jan Peter het kan anders, laat je niet inpakken door de rekenmeesters, laat je niet ringeloren door je technocraten, Je verdient beterschap, Nederland verdient beter, wij kiezen voor beter. Beterschap.

Geen opmerkingen: