zaterdag, februari 04, 2006

4 tips voor verbetering dienstverlening

Pauline Meurs schreef in de Volkskrant een opbouwende verhandeling over de verbetering van de dienstverlening, die me uit het hart gegrepen is. In het kader van de oplossingen in de sfeer van de sociale agenda schreef zij de bijdrage op het tweede probleem: de tekortkoming van de dienstverlening van de overheid. Haar verhaal is geënt op de gezondheidszorg maar is zonder meer over te plaatsen naar de niet-publieke dienstverlening zoals de secor waarin ikzelf werkzaam ben en mijn hobby de politieke dienstverlening. Haar plan behelst de volgende vier oplossingen: Investeer in professionaliteit, kies voor stimulerend en slim toezicht, maak het management dienstbaar, vier de goede voorbeelden. Het biedt een antwoord op een toenemende ontprofessionalisering en het in kwaad daglicht stellen van specialisten, verstikkende standarisering, bureacratisering en regelneverigheid, de roep om empowerment en enablement en het inzoomen om wat er mis gaat zonder te belonen en te waarderen en leren van wat er goed gaat. Ik ben ervan overtuigd dat deze oplossingen goed zijn en ook voornamelijk een nederlandse vinding zijn. Ik raad iedereen werkzaam in de dienstverlening dit artikel niet alleen te lezen maar ook eens te kijken in hoeverre dit gedachtengoed toepasbaar is.
Eerder verscheen in dezelfde serie de bijdrage van Jaap Dronkers over Talenten benutten in het onderwijs. Ook aan te bevelen

Geen opmerkingen: