30 Plannen voor een beter Nederland, is het eindproduct van de Sociale Agenda, een project van de Volkskrant, de Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling en het Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken TSS. Het doel van de Sociale Agenda was te bekijken welk urgent maatschappelijk probleem het best oplosbaar is. De kosten in vergelijking tot de baten bepaalden de uiteindelijke ranglijst van goede plannen. Op 1 eindigde het plan zoveel mogelijk Nederlanders aan de onderkant van de samenleving een mentor te geven die hen de weg wijst naar een baan.
Ik vond het een zeer interessant boek. Voor ieder politiek geinteresseerd iemand een goed overzicht in wat er allemaal speelt in onze kleine wereld. Interessant waren de co-referaten, die de hoofd-oplossingen becommentarieerden en vaak duidelijk maakten waarom oplossingen niet van de grond zijn gekomen of wellicht ook niet zullen komen.
Een groot gemis in dit geheel: de rol van de multimediale cultuur. Internet, TV, Reclame, Schotels, Mobiels, met de daarbij gepaard gaande transparantie, focus op wat er mis is, wat-kan-moet-cultuur, beelcultuur, ontlezing, verhaasting etc. Eeen socialer Nederland kan van de middelen profiteren in de oplossingssfeer en ontsporen in de probleemsfeer. Niets hierover in het hele boek. Een gemiste kans.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten