zondag, november 21, 2004

keep it simple

Elk jaar rond nieuwjaar vragen we elkaar wat er het volgend jaar moet gebeuren. De laatste jaren antwoorden we steeds vaker: eenvoud. Wie herinnert zich niet de fabuleuze spreuk van 2000: in der beschrenkung zeigt sich der meister. Inmiddels is dit besef ook al doorgedrongen tot de grote bedrijven: Sense and Simplicity is het adagio van Philips. Niet meer Better, maar Simpeler en Gevoelsmatiger. Ook bij de ING is men hier druk mee doende en het succes van de Postbank en ING Direct is regelrecht afgeleid uit dit concept.
Voor website ontwerp is McGovern ook tot die slotsom gekomen: "Don't ask about what people need. Find out what they don't need." Afgelopen maand hebben we ons systeem op het werk rigoreus ontdaan van ballast die we niet gebruikten. Zonde, natuurlijk, je hebt er voor betaald en nu moet je ook nog betalen om het te laten verwijderen. Maar het gebruikersgemak neemt toe en daar gaat het om. Maar om iets simpeler te maken voor een gebruiker (of kiezer) "your world as a manager will become increasingly complex." Kill your darlings was het devies van mijn afstudeer mentor n dat is heel wat complexer dan iets nieuws verzinnen.

Geen opmerkingen: