zaterdag, juni 11, 2005

De volkskrant, katern het Betoog, gehaald!

Vorige week las ik in het Betoog een prachtig artikel over de angst voor de tucht van de markt door de globalisering. Het kwam als mosterd na de maaltijd en dat irriteerde mij. Ik kon het niet laten me nog een keer druk te maken over Europa, ofschoon ik net als Juul mijn buik er meer dan vol van had. Ik denk net als Juul en velen met mij dat het met Europa te langzaam gaat en dat de veranderingen in de wereld zo snel gaan dat we ons niet kunnen veroorloven om met Europa dan maar even pas op de plaats te maken. Ik denk ook dat de grondwet juist de oplossing was voor de onvrede en met die oplossing te verwerpen hebben we het kind met het badwater weggegooid. Ik haalde de meningen pagina van het Betoog met mijn reactie. Nog een lepeltje mosterd.

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik vind het prachtig dat je moeite eindelijk beloond werd met een stuk in het Betoog. Sjappoo!
Wat betreft Europa en dat referendum, je hebt ons een tijdje geleden al op deze site gewaarschuwd: "kom niet klagen als de nieuwe Paus je niet bevalt". En ik moet eerlijk toegeven dat ook ik niet bijster hard gebeden heb. Maar vandaag bleek op het nieuws dat de campagne van het Vaticaan tegen het IVF referendum in Italie een groot succes bleek. Daar zou meneer Bot nog eens een voorbeeld aan kunnen nemen.
De grote vraag is natuurlijk of wij een parallel kunnen trekken met 'ons' referendum. Wie is (was) onze Paus en wat is het analogon van IVF. Ik laat het aan anderen om dit schot voor open doel in te koppen.
Wat betreft de uitslag, ik kan me niet voorstellen dat je ook maar een moment gedacht hebt dat Nederland (whatever that may be) daar voor zou stemmen. Zo lang 'Europa' bestaat -wellicht afgezien van het allereerste prille begin als kolen en staal gemeenschap- heeft de burger niets, maar dan ook niets in te brengen gehad op de besluitvorming rond/van de moloch, die bekend staat als europese commissie, europarlement, EUROPA, europese ministerraad etc etc.
Zeer breed gedragen door alle grotere politieke geledingen heen, hebben de diverse kabinetten zich niets, maar dan ook helemaal niets gelegen lagen liggen aan de burger en diens des-interesse, c.q afkeer, voor Europa.
Over de pros en contras van die insteek, daar kunnen we best uitgebreid over discussieren. Maar als je de burger dan 'plotseling' de kans geeft om zich in een referendum te uiten, verwacht dan alsjeblieft niet dat hij zich serieus gaat bezig houden met alle ins en outs van die grondwet, die zelfs voor de Jan Blokkers onder ons al erg zware kost is.
Bij de burger, en -zo laat me je verzekeren- niet alleen bij het klootjesvolk overheerst een antipathie tegen de Europese organisatievorm. Niet dat we tegen samenwerking zijn, maar omdat we eigenlijk alleen maar geconfronteerd werden/worden met de negatieve aspecten ervan. Je mag de pers daar ook best deels de schuld van geven, maar wijt het vooral toch aan de politiek en haar vertegenwoordigers. In simpele bewoordingen: Europa?, ellenlange vergaderingen over niks, bemoeienissen met zaken waar ze niks mee te maken hebben. Miljarden verslindende operaties, die niks opleveren. Absurd veel verdiendende functionarissen (kan Juul vast wel bevestigen), ongelooflijke trippende eigenheimers als euro-comissaris, etc, etc.
Dus, als je het volk vraagt wat het ervan vindt? Oogst en gij zult de vruchten plukken. En dan nu met zijn allen roepen dat we zo blij zijn dat we het volk hebben laten spreken. Zo ongelooflijk hypocriet. Alle grote partijen weigeren te erkennen dat zij allemaal debet zijn aan dit echec. Want -laat ik duidelijk zijn- ik vind de uitslag niet positief. Maar ook ik heb tegen gestemd. Niet omdat Balkenende zei dat hij wel erg voor lul zou staan als NL tegen stemde, al was dat wederom een niet zo sterke move, maar omdat ik zo ontzettend de balen had van de Colijn-gedachte, "gaat u maar rustig slapen".
Enne, de wereld vergaat echt niet hoor. Als de club rond Zalm en cs nou even de aandacht van de financien zou kunnen halen, dan zouden we wellicht eens kunnen proberen om de Nederlanders te vertellen, waarom wij baat hebben bij een gemeenschappelijk Europa. En -laat me je dat vertellen- dat zal ze nog niet meevallen.