vrijdag, oktober 03, 2003

Encyclopedie van misvattingen

Je leert af en toe ook nog iets van je kinderen, zeker weten. Zo weet ik nu dat als je de tafeltjes niet kent je het verschrikkelijk moeilijk hebt met rekenen. Wat komen die tafeltjes vaak terug, je houdt het niet voor mogelijk. Het is een misvatting om tafeltjes leren als ouderwets te beschouwen. Zoonlief moest een schrijfopdracht maken over misvattingen. Bij zijn zoektocht door internet kwam hij het boekje: encyclopie van misvattingen tegen, van Hans van Maanen. Buitengewoon interessant, nog leuker is dat hij het ook interessant vindt en dat hij zich heeft gestort op het fenomeen dat warmer water sneller bevriest dan kouder water. Ik verklap natuurlijk niet hoe het zit, maar leuk is het wel. De wereld zit vol misverstanden, ik heb al eens eerder met de gedachte gespeeld ook in de politiek een verzameling van misverstanden te verzamelen. Maar dan niet voor de anekdotische waarde, maar om natuurlijk de opvattingen van mij en andere mensen meer met de realitijd te stroomlijnen. In de krant lees je regelmatig: iedereen snapt, iedereen weet, men kan verwachten, omdat dit-en-dat zonder dat de achterliggende feiten zijn getoetst. Nou misschien een ideetje voor de PvdA website. O ja ook leuk is een encyclopedie van vertikkingen: Veelfout aan communicatie is een leuke die ik laatst tegenkwam.

Geen opmerkingen: