zondag, september 28, 2003

Rood op straat, op zoek naar de grenzen van de horeca in de Noordpijp.

Zaterdag 27 september om 13.00uur verzamelen bij de Taart van mijn Tante, met een 20tal PvdAers de wijk in om er achter te komen waar de grenzen van de tolerantie liggen als het gaat om de vele cafees en restaurantjes, die inmiddels alle hoeken en gaten bezetten van de Pijp.
Dat de buurt dankzij het uitgangsleven enorm is verbeterd in de afgelopen jaren is duidelijk. Dat de buurt onderhand verzadigd is van kroegen kwam toch ook wel naar voren uit de enquete.
Een maatje en ik hebben met zo'n 15 mensen gepraat en iedereen was het er over eens dat wat er was voldoende was maar ook dat overlast beperkt bleef tot de plekken waar het kroegleven zich afspeelde. De terrassen bleken niet het grootste probleem, zolang er ruimte voldoende was voor passanten. De kroeggasten die na sluitingstijd in een trechter naar het nachtcafe gaan, pissen en kotsen waar het hen uitkomt en soms nog twee uur staan na te kletsen voor het cafe waren in onze gesprekken de grootste ergernissen. Handhaving door politie en de cafees zelf leek voldoende zolang het binnen hun macht lag en in ieder geval sterk verbeterd met vorig jaar. De mensen in de directe buurt van een kroeg betalen echter letterlijk het gelag. Meer kroegen op nieuwe plaatsen zou ik toch afraden: spreiding van de last geeft netto meer overlast aan meer mensen en doet de last voor de huidige bewoners niet wezenlijk afnemen, vrees ik.
Vrije sluitingstijden lijkt te overwegen, maar dan niet alleen in de Pijp, want in dat geval komt de hele stad naar de Pijp, na sluitingstijd elders. Een systeem van zelfregulering leek mij een uitkomst. Als alle kroegen betalen voor een soort mobiele serveillance, een soort gemeenschappelijke nachtportier, die oproepbaar is en in de buurt na sluitingstijd surveilleert zou dat zeker kunnen helpen en ook meer goodwill creeeren voor de kroegbazen. Tenslotte moet Ajax ook voor de politie inzet betalen en regelt de C&A ook zijn eigen beveiliging. Kroegviltjes met een tekst die oproept tot rustig aandoen is wellicht ook iets wat de PvdA kan sponsoren. Omdat de meeste mensen nog wat willen eten na het kroeglopen is wellicht aan te bevelen die tenten wat langer tijd te gunnen. Wat ook vaker gezegd was, dat er sprake was van willekeur: waarom die wel een terras en die niet, waarom die wel aanpakken en de ander niet. Een duidelijke registratie van klachten en ingrijpen is niet voor handen.
In ieder geval moet er een meldpunt komen voor klachten, want daar ontbreekt het nu aan. "Je wordt van het kastje naar de muur gestuurd als er iets mis gaat". Op het vragenformulier werd ook nog gevraagd naar de overlast van de hoeren op de Ruijsdaalkade. Die was nagenoeg nihil, zelfs mensen die er boven woonden ondervonden geen last konden we vernemen. Dit maakt het duidelijk dat mits de voorzieningen goed zijn aangepast, overlast adequaat kan worden beperkt. Ook nog saillant was de opmerking van een kroegbezoeker van een kroeg, waarbij vaak voor de kroeg veel mensen zich ophielden: "de isolatie is zo goed van binnen dat je af en toe wel gedwongen wordt lucht te happen buiten".
Opvallend was verder dat de bestuurders en politici eigenlijk een aantal zaken niet goed wisten: bestemmingsplan was onduidelijk, de resultaten van de proef met variabel sluiten was niet bekend, wanneer nu in de raad precies dit onderwerp op de agenda stond, hoeveel klachten er nu precies waren, hoeveel kroegen er de afgelopen tijd bij zijn gekomen etc. Ook dit pleit voor kennisdelen omtrent (in dit geval) het thema Horeca. De PvdA zou zich sterk moeten maken dit soort thema's indien actueel op te pakken en kennis hierover toegankelijk te maken, iets waar ik me in de commissie communicatie sterk voor maak.

Een hele leuke middag, veel geleerd over de communicatie met de burgers en veel in de PvdA geinteresseerde mensen ontmoet, die het allemaal best moeilijk vinden om goede regels te verzinnen. Nog een tip aan het organisatiecommittee: zorg voor een informatiefolder over de PvdA in de wijk of in Amsterdam, want dan kun je meteen wat tastbaars uitreiken en gebruik de website bij dit soort acties effectief, zodat je de mensen meteen naar de website kan verwijzen voor de resultaten. Die zullen heus nog wel ergens gepubliceerd worden neem ik aan, bovenstaand is slechts een officieuze impressie.

Geen opmerkingen: