zaterdag, mei 28, 2005

De nieuwe Grondwet of een pas op de plaats

Ik hoor dat je nog niet helemaal overtuigd bent.Ik wou net een stukje gaan schrijven over: waarom mensen nee stemmen en dat de politici daaraan iets moeten doen. Het respecteren en meenemen.
Maar Bos was me voor. Ik ben het hardgrondig met hem eens. Ik stem met tegenzin Ja, maar ben blij dat Bos erkent dat we de nee-argumenten mee moeten nemen. Ik wou dat alle politici dit voorbeeld volgen. Wat mij betreft begint de nieuwe Hollanditis, tegen de economische wedloop, maar niet door tegen de grondwet te stemmen, maar door met een ja-stem in de hand van binnenuit de wereld te verbeteren te beginnen bij Europa. Je kunt niet meepraten als je je niet aan de spelregels wil houden, zo simpel is dat helaas.

Uit Bos (de Bosbode)over Het referendum:
Ik heb maar één boodschap deze week: ga stemmen. En stem voor. Eindelijk heeft ook de SP, bij monde van Jan Marijnissen in de Volkskrant van vanochtend, toegegeven dat de keus een simpele is: of we gaan verder met de Grondwet of het blijft zoals het is. Eerder vertelde de SP dat Nederland moest aandringen op heronderhandelingen, zodat er een nieuwe en betere Grondwet zou komen. Dat verhaal horen we niet meer. Nu gaat het erom, in de woorden van Marijnissen, of we 'een pas op de plaats willen maken'.
Dat is dus de keus: de nieuwe Grondwet of een pas op de plaats. Een pas op de plaats betekent: Europa blijft zoals het is. Met alle problemen die het heeft.
Voor mij zijn twee zaken dan heel duidelijk.
Als ik moet kiezen tussen het huidige Europa met alle problemen, of op een paar punten bescheiden verbeteringen aanbrengen door middel van de Grondwet, dan kies ik voor verbeteringen, voor vooruitgang hoe bescheiden ook. Voor de Grondwet dus!
Maar wat het ook wordt; het referendum is pure winst. We hebben van de Nederlandse bevolking een reeks zorgen en problemen meegekregen: de onduidelijkheid over het einddoel van Europa, de ver doordringende interne-markt-bemoeienis van Europa, de netto-betalerspositie van Nederland, de rechten van dieren in Europa. Allemaal zaken die niet verbeteren met een NEE-stem, maar die ik of het nou een JA of een NEE wordt straks, mee neem uit deze campagne.
De Europa-politiek van Nederland zal na dit referendum, ook bij een JA uitkomst, nooit meer zo ondergeschikt en rustig voortsudderend zijn als het was. En dat is maar goed ook.

En nou hou ik er over op.

Geen opmerkingen: