woensdag, oktober 26, 2005

Ach meneer, weet u wat armoede is?

Ik stond bij de ingang van de AH en vroeg een willekeurige voorbijganger. "Weet u misschien wat armoede is?" Ik probeerde me mentaal voor te bereiden op het debat van die avond, dat over armoede ging. "Armoede, wel eens van gehoord, is dat niet zoiets als dat je amper rond kan komen en je kinderen zonder eten naar school stuurt, terwijl je wel in een auto rijdt en een plasmascherm aan de muur hebt hangen?". "Nee meneer, ik ken alleen sociale armoede, hufterigheid. O ja en op TV is het ook armoe troef." De dakloze keek toe en dacht er het zijne van. Hij wist wel wat armoede is. Als je kinderen je op kosten jagen, jezelf werkeloos raakt, je huurgeld opgaat aan schoolgeld, je zorgtoeslag wordt geconfisceerd door de sponsor van AZ, de schuldsanering ervoor zorgt dat je je eten bij de voedselbank moet halen en nog net wat leuks kan doen van die drie kranten die je die dag hebt verkocht. Verderop hoor ik iemand zeggen. "Pakistan, ach de volgende ramp is alweer in de maak, we kunnen niet aan de gang blijven". Het debat ging door en het was de moeite waard. Ik hoop nooit te weten wat armoede is en gun het niemand. Maar armoede begint in de bovenkamer, dat is duidelijk en vaak al in de wieg. Aan beide kunnen we wat doen. Lees mijn verslagje van het debat.

Geen opmerkingen: