vrijdag, januari 24, 2003

De (c)MartMind stemwijzer
Een tijd geleden heb ik een seminar bijgewoond om er achter te komen op welke wijze we zoekstructuren kunnen verbeteren op Intranets. Vaak is het zo dat bij een zoekopdracht een hele diaree aan Webpagina's wordt getoond, waarbij je door de bomen het bos niet meer kan zien. De basis van "goed vinden" is het categoriseren van webpagina's. Dat categoriseren gebeurt aan de hand van een Taxonomie. Dat is een grote index, waar je documenten op categoriseert. Het maken van een taxonomie heet Mapping. Map in het engels is kaart/plattegrond. Als je je eigen wereld in kaart wil brengen, gebruikt men de term MindMappen. Hoe je dat doet kun je hier vinden: MindMapping:HowTo?
Heb je eenmaal een goede taxonomie moet je nog weten welk document bij welk trefwoord hoort. Daarvoor zijn systemen ontwikkeld die dat voor je proberen te doen, ook wel monnikken genoemd. Je voedt zo'n monnik met karakteristieke documenten (zeg 15 tot 20) en zegt tegen hem bij welk trefwoord die documenten nu typisch thuishoren. Vervolgens analyseert hij de voorbeeld documenten om er achter te komen welke combinaties van woorden (profiel) maken dat een document bij een bepaalde categorie hoort. Maak je een nieuw document dan gaat het systeem op basis van dat profiel je document indelen.

Tijdens de verkiezingen waren heel veel kiezers zwevend, hetgeen zoveel betekent dat ze ongecategoriseerd waren. Op zoek naar de juiste categorie gebruikten ze stemwijzers van allerlei aard. De meeste stemwijzers vroegen naar denkbeelden. Je zou ook een andere meer op bovenstaande techniek gebaseerde werkwijze kunnen bedenken. Ontwikkel de taxonomie, dat is makkelijk: dat zijn de partijen. Voedt de monnik met karakteristieke zaken die bij mensen uit die partij vaak in combinatie vindt en analyseer op basis daarvan de kleur van de kiezer.

We gaven de websites van de partijeen aan de monnik en zeiden dat wat daar stond typerend was voor de partij. Nu is het verder simpel pas deze monnik toe op uw harde schijf/ dagboek en het resultaat is eenvoudig af te lezen.... op deze wijze kun je ook de bloggers van de partijbonzen erdoor heengooien om te kijken of ze wel echt bij de partij horen.
Ideetje voor de volgende verkiezingen.

We troffen voor de grote partijen de volgende profielen aan:
Regeren is vooruitzien, hoever: P: lange termijn, C: verleden, V: korte termijn
TV: P: VARA, BvD,Netwerk, C: KRO/NCRV, V: Commerciele zenders
Wat moet Kunst zijn: P: vernieuwend, C: schoone kunst, V: verkoopbaar
Milieu: P: onze levensader, C: rustpunt/onbesmet, V: als het niks kost, gebruikt voor recreatie
Krant die het beste bij je past: P: Parool/Volkskrant, C: Trouw/NRC, V: Telegraaf, AD
Crux van Financieen: P: Verdelen, C: rentmeesterschap, V: ondernemen en beleggen
Keuze Voetbal club gebaseerd op: P:Passie, C: Tijdverdrijf, V:Winnen
Favoriete Supermarkt: P: Aldi/AH-bonus, C: Konmar/Super, V:AH/speciaalzaken
Warenhuis: P:Hema, C: V&D, V: Bijenkorf
favoriete eten:P:Gezond of goedkoop, C:Voedzaam en niet duur, V:Smaakvol
Rol OV: P: noodzakelijk goed, C: noodzakelijk kwaad, V: voor de anderen
Onderwijs: P: basis voor goede samenleving, C: voorwaarde voor doorgeven cultuur, V: voorbereiding op besdrijfsleven
Bolletjes slikkers: P: stakkers, C: zondaars, V: criminelen
Integratie: P:samen, C: meedoen, V: aanpassen
recht: P:preventie, voorwaarden creeeren om herhaling te voorkomen, C:moraliseren, normen en waarden, V:straffen, eigen verantwoordelijkheid
favoriete politieke voorbeeld: P:Blair/Mandela/den Uil, C:Kohl/Lubbers, V:Bush/Wiegel
regentesk:P:partijApparaat, regels,C:briefkaart uit de achterkamer;V:BV Nederland, RvB

Geen opmerkingen: