zondag, januari 05, 2003

Media, verplicht met bron informatie
Tijdens de reis in de Dolemieten kwamen we te praten over een heikel punt: de rol van de media in onze moderne maatschappij beleving. De media schotelen ons niet de werkelijkheid voor, maar presenteren ons een bonte collectie reclame- (en daarmee geld)trekkende incidenten. Gevolg is dat de gemiddelde burger die dagelijks meer media consumeert dan dat aan eigen ervaringen inneemt, niet anders kan dan een verwrongen beeld van de maatschappij krijgt. Als daarna de politiek achter de media aan gaat hollen wordt dat verwrongen beeld ook de basis voor beleidsvorming. De onderbuik aan de macht.
Dat neemt niet weg dat die onderbuik serieus moet worden genomen, maar wel de relativiteit moet worden aangeduid. Dat is niet geheel ongebruikelijk in zconsumentenland: Wanneer je tegenwoordig een potje van weet ik wat in de supermarkt aan de man wil brengen moet erop staan wat er in zit. Het zou met media ook zo moeten zijn: Dit artikel is gebaseerd op passanten interviews, het aantal vergelijkbare incidenten in de afgelopen maand is x, de kans dat u dit overkomt is drie keer zo klein als dat u kanker krijgt van een cigaret.

Geen opmerkingen: