zondag, januari 26, 2003

Wat ging er mis met D'66
We waren vrijdag in Leiden op bezoek, in de buurt waar Thom de Graaf woont. Onze vrienden hadden D'66 gestemd en zij zijn niet de enige. Ze konden zich uitstekend vinden in de "van de ene kant zus en van de andere kant zo" visie van de democraten. Het is het paarse denken in extrema, dus waarom D'66 het niet heeft gered lijkt evident. Ze klaagden ogenschijnlijk terecht over de weinig aandacht die d'66 had gehad. Toch vind ik dat verwijt wat te makkelijk. Wat heeft D'66 er aan gedaan om gehoord te worden, wat is hun toegevoegde waarde.
Het is zonneklaar dat juist op dit moment haarscheurtjes zichtbaar worden in onze democratie. Ik twijfel soms wel eens aan het feit of mensen die overtuigd niets willen af weten van de politiek wel waardige stemmers zijn. Ik heb wel eens twijfels over de rol van de media ten aanzien van de keus van stemmers, de invloed van peilingen, de macht van het regeeraccoord. Wat dacht je van de beperkingen van de democratie door regels uit Europa, UN en VS.
Gisteren las ik een analyse van een verontruste brievenschrijver die niet kon geloven dat het CDA groter is geworden dan de PvdA. Gedurende de verkiezingsavond had hij alle uitslagen op de TV gevolgd, van de grote steden en ontdekte een klinklare meerderheid voor de PvdA. Waar komen die CDA stemmen vandaan, vroeg hij zich verbaasd af. Het verenigd platteland blijkt de stedelijke problemen op te willen lossen met CDA politiek terwijl de ervaringsdeskundigen in de steden meer heil zien in een samen-sterk aanpak. Een nieuwe tweedeling in de samenleving lijkt geboren: de landelijke en stedelijken. Zijn hun stemmen evenveel waard, weten de landelijken waar ze over praten als we het over integratie hebben en zwarte scholen en gettovorming.
Juist in die tijd van politieke vervreemding zou D66 met vernieuwende ideeen moeten komen om de democratie te redden, juist in die tijd weet D66 daar geen antwoord op, behalve de gekozen burgemeester en het afkeur-referendum. Ik vrees dat zij het ook niet weet en van arremoede zich maar is gaan buigen over het onderwijs, dat levert (terecht) tenminste nog wat stemmen op.
Toen keek ik in hun verkiezingsplamflet en zag niks waar ik het niet mee eens was! Heeft Thom toch gelijk? Ik weet het niet, ik heb iets tegen D66, maar wat? Waarchijnlijk hetzelfde als de media.

Geen opmerkingen: